China time - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Annefleur Wouters - WaarBenJij.nu China time - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Annefleur Wouters - WaarBenJij.nu

China time

Blijf op de hoogte en volg Annefleur

24 Mei 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Na 4 maanden SMU was het dan eindelijk tijd om Azie af te sluiten met een kleine rondreis. Het eerste gedeelte bestond uit China en Hongkong. 2 mei vertrokken Kelly en ik om 2 uur 's nachts naar Hongkong, waar we rond een uur of 7 aankwamen. Hop, van het vliegveld naar het hotel, om daar op haar grootouders te wachten die met ons een gedeelte in China zouden brengen. (heel handig aangezien ze Chinees spreken)
Omdat het nog te vroeg was om in te checken zijn we maar eerst door Hongkong gaan lopen, over de Avenue of the Stars, waar de enige "star" die ik kende natuurlijk Jacky Chan was. Maar uitzicht over Hongkong was daar fantastisch, ontzettend veel skyscrapers met daar achter allemaal bergen op het eiland aan de overkant. (Hongkong bestaat uit verschillende eilanden) "s avonds hebben we aan dezelfde kant gegeten, maar dan op de 30e verdieping van een gebouw, waardoor je een nog veel spectaculairder uitzicht hebt over Hongkong. Hert eten was fantastisch, Hongkong schijnt bekend te staan om zijn "seafood". Ik heb nog nooit zulke lekkere krab gehad. Al was de kwal ook "interessant". Het heeft me zeker Chinees eten leren waarderen, zoveel beter dan wat je in Nederland kan krijgen. En natuurlijk het gevecht met de stokjes, aangezien ze daar nauwelijks met mes en vork eten. Dus ik heb genoeg kunnen oefenen en ik kan er behoorlijk goed mee eten :). (Al waren er vaak momenten dat ze maar een vork voor me lieten halen)

De volgende dag zijn we naar Macau gegaan met de boot, ongeveer 2 uur varen in de speedboot. Macau is het Las Vegas van China, met enorme hotels en casino's. Wij overnachtten in het Venetian, een miniatuur Venetie, met de Rialto brug en kanalen met gondeliers in het hotel. Ook heeft het hotel schijnbaar het grootste casino van de wereld. (Het is inderdaad enorm).
De dag erna zijn we naar het oude centrum gegaan van Macau, wat een heel ander verhaal is. Vroeger was het een kolonie van Portugal en nog steeds zijn alle borden in het Chinees en Portugees. Dus het was net alsof je in een klein portugees dorpje kwam. De specialiteit daar is eitaart, klein bladerdeeg taartje met een soort custard ei vulling, erg smakelijk! En overal delen ze koekjes uit om te proeven, met de bedoeling dat je het daarna koopt... 's Avonds zijn we naar een watershow geweest, een soort Circe du Soleil in het zwembad waar ze van enorme hoogtes naar beneden doken. Ook waren er nog stunts met motors en speciaal voor de voorste rijen waren er nog ponchos uitgedeeld, voor het geval dat... Na de fantastiche show zijn we naar het casino gegaan (je kan niet weg uit Macau zonder gegokt te hebben) Helaas niks gewonnen, op het verkeerde moment gestopt. Vrienden van kelly's grootouders waren er ook, en een van hen is of een hele goede gokker, of big spender, maar in ieder geval had hij een speciaal pasje tot zijn beschikking met toegang tot de Diamand club, achter in het casino, waar de grote vissen spelen (minimum inzet 1000, max 200.000€). Eten en drinken was daar gratis (heel wat koekjes en bonbons "meegenomen")
De dag daarna was het alweer tijd om naar Hongkong te gaan waar we met een vriendin van Kelly uit Hongkong naar de souvenir markten zijn geweest. Eentje heette Ladies Market, omdat ze daar alles voor de ladiies hebben ;) Maar mijn god, ik heb nog nooit zoveel mensen op elkaar gezien, en dan ook nog eens al die neonreclame. Denise, een andere vriendin die meeging, kwam diezelfde avond ook nog aan.

Daarna was het tijd om naar het echte China te gaan, waar we de familie van Kelly gingen opzoeken. Een busrit van 6 uur bracht ons naar een kleine stad, waar haar overgrootouders vandaan kwamen. Geen woord engels spreken de meeste mensen daar. We hebben daar veel familie ontmoet, zoals de tante van de nicht van de zus van de oma, en zoon van de broer van de opa... Veel thee drinken kwam er elke keer bij kijken, bij elke ontmoeting wordt er thee uit kleine bekertjes gedronken, en ook wordt er veel gegeten (met stokjes natuurlijk). Maar het meeste was zo lekker, vooral gebakken tofoe, noodles en beef. Sommige dingen, zoals ingewanden, slokdarmen en bloed, was ietjes minder om te eten.
Al met al was het een hele ervaring in het "echte"china en zeker een aanrader om naar toe te gaan (al dan niet met iemand die de taal spreekt)

Weer terug in Hongkong, zijn we naar naar een gedeelte gegaan aan het einde van Hongkong in de groene heuvels, waar geen hoge gebouwen meer zijn. Daar was "stanleY market" waar de souvenirs spotgoed koop zijn. En ja, natuurlijk heel wat gekocht :P

De dag erna was het tijd voor wat cultureels en hebben we een grote chinese tempel bezocht, waar bijna iedere chinees naar toe gaat rond chinees nieuwjaar. Ook hebben we een tochtje met de kabelbaan gemaakt om een enorme boeddha op een bergtop te zien. Fantastisch uitzicht tijdens de trip omhoog en de "Big Boeddha"beklommen. "s avonds nog naar een gebied geweest met allemaar bars en clus, genaamd Lang Kwai Fong, waar Denise en ik in het Hard Rock cafe hebben gegeten. De burger daar was een zeer welkome afwisseling na alle rijst en noodles.

De laatste dag zijn we met zn drieën weer naar Macau geweest omdat Denise daar nog niet geweest was. De avond zijn we nog met een treintje omhoog op Hongkong Island geweest om een panoramisch uitzicht te krijgen over heel hongkong. Helaas was het behoorlijk mistig, dus veel is daar niet van terecht gekomen. Als afsluitend eten zijn we met de vriendin van kelly en een vroegere leraar van haar Hot Pot gaan eten, een soort van vleesfondue in soep. Erg smakelijk.

En dat was een korte samenvatting van mijn tijd in Hongkong, China en Macau. Ik denk dat ik liever in Hongkong dan in Singapore zou willen wonen, aangezien het groter is, meer natuur heeft en het eten o zo fantastisch is. Aan de andere kant zijn er veel meer mensen in Hongkong, dus wie weet. Misschien kom ik nog wel een terug voor een internship...