Daily life in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Annefleur Wouters - WaarBenJij.nu Daily life in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Annefleur Wouters - WaarBenJij.nu

Daily life in Singapore

Door: Annefleur

Blijf op de hoogte en volg Annefleur

07 Maart 2014 | Singapore, Singapore

Het is een tijdje ("kuch*) geleden sinds ik hier iets heb gepost. Geen excuus, maar het leven kan hier soms een beetje hectisch zijn met alles wat hier te doen valt ;)

Nu het al een tijd verder is heb ik dan ook mijn ritme kunnen vinden en kunnen wennen aan het onderwijs systeem hier.
Het was wel even wennen om een kamergenootje te hebben aangezien ik dat al een tijdje niet meer heb gehad. Gelukkig is het met haar goed uit te houden, van feesten houdt ze niet en snurken doet ze gelukkig ook niet. Het enige irritante is dat ze altijd alle ramen sluit in het huis als ik al slaap waardoor het bloedheet en muf wordt. (en met airco aan slapen is ook geen optie). Bang voor inbrekers alhoewel we op de eerste verdieping zitten. Verder brengt ze veel tijd door in het appartement achter de social media.
Ik zit liever op SMU omdat het daar een stuk gezelliger is, kouder en het internet er veeeel beter werkt ;) Bovendien is het eten in die omgeving een stuk lekkerder, want zelf koken is geen optie hier. A) Duurder dan wanneer je het ergens bij een hawkercenter haalt (een eettentje die overal zijn en een uitgebreide keuze hebben). B) De faciliteiten zijn er ook niet in het appartement. (Iets wat ik mis, want ik zou zo graag eens een lekkere taart willen maken) Dus het komt erop neer dat behalve ontbijt, ik altijd ergens iets haal. Voordeel is trouwens wel dat je zo dingen eet die ik normaal nooit zelf zou maken.

Dan SMU, het semester duurt hier 14 weken met elke week 1x les van 3 uur per vak. Een groot pluspunt is dat je hier leskrijgt van de professor zelf in een groep van ongeveer 40 ipv een tutor zoals op UM. OP SMU moet ik 5 vakken volgen om de credits te halen voor mn exchange. Sommige fulltime studenten kijken je gek aan als je zegt dat je er 5 volgt, zij volgen er doorgaans maar 4 vanwege de "workload" en het feit dat ze hier behoorlijk competitief zijn wat betreft cijfers.
Maandag begint de dag om 3.30 pm met het vak Sustainable Operations, wat erg interessant is en gaat over het verkleinen van impact van een bedrijf op de omgeving. Dinsdag om 8.15 Service Processes over alle ins and outs van de service. Om de dag vervolgens af te sluiten met Advertising om 7.00 pm tot 22.15. Jeeh. Vervolgens op woensdag 12.00 High Performance Warehousing and Fulfillment, een vak wat behoorlijk ingewikkeld is en wat ik pas te laat ondervond, waardoor ik het niet meer kon veranderen. Ook deze dag eindigt met een sessie om 7.00pm van Asia Pacific Business, een vak over geschiedenis/ontwikkeling van het bedrijfsleven/overheid in Asia Pacific.
Woensdag is meestal ook de uitgaansavond in Singapore, maar meestal laat ik dat aan me voorbij gaan omdat voor ik thuis ben het al 11 uur, meestal eindigt het rond 2 uur en bovendien het reteduur is (een biertje alleen al kost S$20).

En dan ben ik vier dagen vrij. Meestal worden die opgevuld met groupsmeetings om aan projecten te werken, presentaties en papers, die bijna elke week wel moeten worden ingeleverd. Verder moet er natuurlijk nog gestudeerd worden, sporten (zo af en toe...) programma's bijgekeken worden, en ontspannen in de parken van Singapore of bij Marina Bay ( een groot water resevoir midden in het financiële centrum).

Tussendoor werden er ook nog events georganiseerd om als exchange student aan singapore te wennen. Een tour door singapore, geheel per bus vervoerd.
Het buddy program, waarbij je aan een student wordt gekoppeld die voor al jouw vragen klaar staat en waarmee je wat kan ondernemen. De mijne is een aardige Indier, die me al meteen heeft geholpen bij het veranderen van mijn schema en soms mee wat drink. Verder is er ook het Host program, waarbij je gekoppeld wordt aan een alummnus of familie uit singapore, die wat leuke dingen met je doen. Zo heeft de mijne ons mee uit eten genomen, al heeft het nu zo druk dat ik niks meer van hem heb gehoord.
Soms zijn er nog leuke dingen te doen, zo ben ik nog een weekend naar Kuala Lumpur geweest met de bus, precies tijdens een enorm grote viering van de Hindoes in een speciaal stel grotten (Batu Caves). Je kon je kont er niet keren, maar het was behoorlijk indrukwekkend om te zien wat ze er allemaal voor over hebben, sommige scheren hun hoofd kaal (ook vrouwen), dragen grote potten met melk de trappen op (en dat zijn er veel) of gaan in speciale trance naar boven terwijl ze van alles in hun huid hebben gestoken en grote stellages op hun schouders dragen.
Verder was Kuala Lumpur niet heel boeiend, grote stad maar niet erg verschillend van Singapore.

Ook Chinese New Year was een hele happening, dat 5 dagen duurde en voor een vrije vrijdag zorgde (al had ik daar niet veel aan..) Heel China town staat dan vol (een wijk in Singapore) en alles is versierd. In Marina Bay waren er eet tentjes opgezet en 's avonds een chinese kunsten voorstelling. (wat dus niet te volgen was). Ook ben ik in het "Presedential Palace" geweest, het huis van de president dat 1x per jaar geopend is voor het publiek en waarvoor de wachttijd gemiddeld 1 uur in de rij is. Het was trouwens wel de moeite waard, een enorm park en paleis heeft deze kerel tot zijn beschikking. Als afsluiter, hebben we het vuurwerk gezien in de club Ku De Ta, in een van de hoogste clubs in singapore, met fantastisch uitzicht.

En als je dan zin hebt om naar het strand te gaan, ga je naar Sentosa Island, een zeer toeristisch eiland voor de kust maar waar het enige strand is waar je zo naar toe kan. Helaas had ik de sterkte van de zon onderschat en na twee uur al lekker rood gekleurd :(

EN dat was het dan, wat mijn leven hier betreft. Ik hoop dat het jullie een beetje een idee geeft van wat ik hier doe in het dagelijkse leven.

Want er was natuurlijk ook Spring Break en bezoek van de familie, waar het volgende verslag over zal gaan...

Liefs uit Singapore,
Annefleur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annefleur

Actief sinds 22 Dec. 2013
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 4235

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 27 Mei 2014

Let's go to Singapore

Landen bezocht: